წაშლილი ეთნიკური საზღვრები
მაგდალენა კონიკი
მაგდალენა კონიკის რეპორტაჟი კახეთის რეგიონის ლაგოდეხის მუნიციპალიტეტიდან, სოფლებისთვის ზოგადად დამახასიათებელი სოციალური და საყოფაცხოვრებო პრობლემების გარდა, გვერდიგვერდ მცხოვრები სხვადასხვა ეთნოსის წარმომადგენელთა ურთიერთობებს ასახავს.
40 წლის წინ, ოსური ოჯახები, მაშინდელი სამხრეთ ოსეთის ავტონომიური ოლქიდან – აღმოსავლეთ კახეთში, დასაქმებისა და საცხოვრებელი პირობების გაუმჯობესების იმედით დასახლდნენ და ძირითადად სოფლის მეურნეობით დასაქმდნენ.
პირველი ახალმოსახლეები კახელებმა თბილად მიიღეს, ხოლო 90 წლებში ქართულ-ოსური კონფლიქტის შემდეგ, ცხივნვალიდან და მიმდებარე რაიონებიდან მიგრირებულ ახალ ტალღას, ადგილობრივები უკვე უხალისოდ შეხვდნენ. მიუხედავად ამისა, ეს ადამიანები მალევე იქცნენ ადგილობრივი სოციუმის განუყოფელ ნაწილად. წლების შემდეგ კი მათ შექმნეს ახალი, სიცოცხლით სავსე სოფლები.
მათი ერთი ნაწილი ქალაქ ლაგოდეხში გადავიდა საცხოვრებლად, სადაც დღესაც არის ოსური უბანი. ქალაქგარეთ კი ისინი ძირითადად ხუთ სოფელში ცხოვრობენ – ფონა, დონა, არეშფერანი, ზემო ბოლქვი და ხეჩილი.
სოფლებში სხვადასხვა ეროვნების ადამიანები – ოსები, ქართველები და აზერბაიჯანელები ჰარმონიულად ცხოვრობენ. იქ სხვადასხვა ეთნოსის წარმომადგენლებს შორის საზღვრები წაშლილია.
ახლა აღმოსავლეთ კახეთში ეთნიკური ოსების რაოდენობა მნიშვნელოვნად შემცირდა. ვინც დარჩა ისინიც თანდათან კარგავენ კონტაქტს საკუთარ კულტურასთან. ოსურ სოფლებში უმეტესად მოხუცები და მრავალშვილიანი ოჯახები შემორჩნენ. ძირითადად ისინი, ვისაც არ შეუძლია აქტიურად ფიზიკური შრომა, ან საცხოვრებლად სხვაგან გადასვლა.
მოსახლეობის უმრავლესობა რუსეთში წავიდა სამუშაოდ. მიგრაციის პროცესი დღესაც გრძელდება. ახალგაზრდების ნაწილი თბილისში სწავლობს ან მუშაობს. ლაგოდეხის სოფლებში მცხოვრები ოსური ოჯახების ძირითადი ან ერთადერთი შემოსავლის წყაროა ფულადი გზავნილები, რომლებსაც შვილები ან ახლობლები სოფლებში დარჩენილ მოსახლეობას უგზავნიან. დასაქმებასთან ერთად, ოსურ სოფლებს გზებისა და სასმელი წყლის პრობლემაც აქვთ.
2008 წლის აგვისტოს ომის შემდეგ, აქაურებს კიდევ ერთი პრობლემა დაემატათ. საქართველოსა და სამხრეთ ოსეთს შორის საზღვრის ჩაკეტვის გამო, ბევრი ოჯახი გაიხლიჩა. შვიდი წელზე მეტი გავიდა მას შემდეგ, ბევრს კი დღესაც არ აქვს კონტაქტი ოჯახის წევრებთან და მეგობრებთან. მათ ძალიან ენატრებათ მშობლიური ადგილები.
კახეთში ბევრი შერეული ოჯახიც ცხოვრობს, ძირითადად ოსურ -ქართული.
ფონაში ვიზიტისას ოს ქალს ვესაუბრე, ფონას პირველ მოსახლეს. ვკითხე, კახეთში ამდენი წლის ცხოვრების შემდეგ თუ რა კავშირები შემორჩა მშობლიურ კუთხესთან.
[pullquote align=”full” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””],,მიუხედავად იმისა, რომ ირგვლივ ყველამ იცის საიდან მოვედით, თავს მაინც აქაურობის ნაწილად ვგრძნობ, და ამდენი ხნის განმავლობაში საქართველოსთან მეტი რამ მაკავშირებს ვიდრე ოსეთთან’’, – მიპასუხა 84 წლის ნადეჟდა ზაღოევამ.[/pullquote]
ახალი თაობა რომ საკუთარ ფესვებს არ მოწყვეტოდა, ბავშვები სკოლაში ოსურ ენასაც სწავლობდნენ. ოსურ ენაზე საუბარს სოფლებში დღესაც გაიგონებთ.
ბოლო წლებში კი ერთადერთი სკოლა, სადაც ოსურ ენას ასწავლიდნენ სოფელ არეშფერანში შემორჩა. თუმცა დღეისათვის, მოთხოვნის არ არსებობის გამო, ოსური ენის გაკვეთილები იქაც აღარ ტარდება. ოსური თანდათან გადაიქცა მხოლოდ სალაპარაკო ენად, ან სრულიად მიეცა დავიწყებას.
ბევრი სახლი ეთნიკური ოსებით დასახლებულ სოფლებში ახლა ცარიელია და უძრავი ქონების ბაზარზე გასაყიდად არის გამოტანილი. ამ სახლებს უმეტესად აჭარიდან იძულებით გადაადგილებული ეკომიგრანტები ყიდულობენ. ტრადიციული მეურნეობა ამ სოფლებში მოშლილია, აღარ წარმოებს თამბაქო და აბრეშუმი. გარდა ამისა მოუგვარებელ პრობლემად რჩება სახნავ-სათესი მიწების საკუთრების საკითხი, რაც ხელს უშლის მეცხოველეობის განვითარებას.
მაგდალენა კონიკი ფოტოგრაფია პოლონეთიდან. იგი საქართველოში პირველად ორი წლის წინ ჩამოვიდა, როდესაც აჭარაში მუსულმანური და ქრისტიანული თემების თანაცხოვრებით დაინტერესდა.
“მედიაში ბევრს წერდნენ რელიგიებს შორის შუღლის შესახებ. მეგონა ვნახავდი კონფლიქტს. გავოცდი, როცა გავიცანი სხვადასხვა აღმსარებლობის მეგობრები, წყვილებიც კი, რომლებსაც ესმით ერთმანეთის. მაშინ გადავწყვიტე კიდევ უფრო მეტი გამეგო საქართველოს შესახებ,” – ამბობს მაგდალენა ბათუმში და აჭარის სოფლებში ერთკვირიანი მოგზაურობის შემდეგ.
მაგდალენა ხშირად სტუმრობს საქართველოს სხვადასხვა კუთხეს და ფოტოებზე სოფლად მაცხოვრებელი ადამიანების ცხოვრებას ასახავს. რამდენიმეჯერ ფეხით მოგზაურობის შემდეგ, მაგდალენამ საქართველოში საცხოვრებლად დარჩენა გადაწყვიტა. მან მიატოვა სამსახური პოლონეთში და ახლა სიღნაღნში ცხოვრობს.