სანდო ინფორმაცია გვაძლიერებს | ანალიტიკა და გამოძიება აღმოსავლეთ ევროპისა და კავკასიის შესახებ

  • მთავარი
  • ჩვენ შესახებ
    • აქტივობები
  • მულტიმედია
    • პოდკასტები
      • დევნილთა ამბები
        • სამეგრელო ზემო-სვანეთი
        • შიდა ქართლი
      • მთავარი მოვლენების მიღმა
      • რადიოჟურნალი ”აქცენტი”
    • ფოტო გალერეა
      • ქართველი ავარელები
      • დროში გაყინული ქალაქი
      • წაშლილი ეთნიკური საზღვრები
      • 2008 წლის აგვისტოს ექო
      • ღია მაცივარი
    • ვიდეო
  • რეგიონული ამბები
    • აზერბაიჯანი
      • წერილები ციხიდან
    • საქართველო
    • სომხეთი
  • წევრები
    • რეგისტრაცია
  • განცხადებები
  • მედია სკოლა
    • მედიის შესახებ
    • სახელმძღვანელოები
  • კონტაქტი

სომხეთში რელიგიურ სწავლებას აკრიტიკებენ

0 კომენტარი
 2013 წლის 12 ივლისი   ავტორი: გაიანე მკრტიჩიანი

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...


კრიტიკოსების თქმით სკოლებში სამოციქულო ეკლესიის მნიშვნელობის ამაღლება სხვა რელიგიების დაკნინების ხარჯზე ხდება.

სემინარიის სტუდენტები ეჩმიაძინში (ფოტო: ნაზიკ არმენაკიანი)

გაიანე მკრტჩიანი – კავკასია

მარინე სააკიანის 14 წლის ვაჟი არმანი სკოლაში ზოგიერთ გაკვეთილზე ჩუმად ყოფნას ამჯობინებს. ის და თავისი მშობლები ევანგელისტური „სიცოცხლის სიტყვის ეკლესიის“ მიმდევრები არიან. ერთი შეხედვით, ეს თითქოს არავითარ პრობლემას არ უნდა ქმნიდეს, რადგან სკოლის სეკულარული სტატუსი სომხეთის კონსტიტუციით არის განსაზღვრული.

სააკიანები რელიგიური უმცირესობის ჯგუფს მიეკუთვნებიან და უკმაყოფილონი არიან იმით, რომ სომხეთის სამოციქულო ეკლესიის ისტორიის გაკვეთილებზე რწმენის ქადაგება სხვა რელიგიური მიმდინარეობების დისკრედიტაციის ხარჯზე ხდება. ამის გამო არმანი ძალიან უხერხულად გრძნობს თავს კლასში.

„ერთმა მღვდელმა ჰკითხა კიდეც ბავშვებს, დადიოდნენ თუ არა მათი მშობლები რელიგიურ შეკრებებზე და დაჰყავდათ თუ არა ისინი მათთან ერთად,“ – ამბობს მარინე. „თუ ასეთი რამ ხდება, მაშინ ეკლესია შეეცდება ამის შეჩერებას. ჩემი შვილი გაჩუმდა და თავი აარიდა საუბარს, მან ხომ იცის რომ ჩვენ განსხვავებული ეკლესიის მიმდევრები ვართ და სახლშიც გასხვავებულად ვიქცევით.“

სომხეთის სკოლებში მოსწავლეები ქვეყნის სამოციქულო ეკლესიის ისტორიას 2002 წლიდან სწავლობენ. ხელისუფლებისა და სამღვდელოების წარმომადგენლები ირწმუნებიან, რომ საკითხის სწავლებით უბრალოდ ხდება იმის ჩვენება, თუ რა მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა ეკლესიამ სომხური იდენტობის შესანარჩუნებლად ქრისტინობის მიღებიდან, ჩვ.წ. აღ-ით 301 წელს, დღემდე.

2005 წლიდან, რელიგიის ისტორია სავალდებულო საგანი გახდა 9 წელზე მეტი ასაკის მოსწავლეებისათვის. ორი წლის შემდეგ, ეკლესიამ საგანმანათლებლო პროგრამების შექმნის და საგნის მასწავლებელთა წარდგინების უფლება მოიპოვა. ამავე წელს, ეჩმეაძინთან არსებული ქრისტიანული სწავლების ცენტრი იღებს კონტროლს სილაბუსების შემუშავებაზეც.

ცენტრის დირექტორი ვარდან ნავასარდიანი არ ეთანხმება იმ აზრს, რომ ასეთი სწავლება რომელიმე ერთ რელიგიას ანიჭებს უპირატესობას.

„სასკოლო კურსი მოიცავს ინფორმაციას იმის თაობაზე, თუ რა მნიშვნელოვანი როლი ითამაშა ეკლესიამ ჩვენი ერის ცხოვრებაში მთელი ისტორიის მანძილზე, და ყველა ბავშმა უნდა იცოდეს ამის შესახებ,“ – აცხადებს ის. „ეს იყო საბჭოთა სისტემის ნაკლი, რომ რელიგიის სწავლება სასწავლო პროგრამებიდან ამოღებული იყო.“

სომხეთის კონსტიტუცია თანხმდება სამოციქულო ეკლესიის განსაკუთრებულ როლზე ეროვნული იდენტობისა და სულიერი ფასეულობების შენარჩუნების საქმეში. განათლების მინისტრს არმენ აშოტიანს არაერთხელ განუცხადებია იმის შესახებ, რომ სახელმწიფო და ეკლესია თანამშრომლობენ მოსწავლეთა მორალური განათლების დონის ასამაღლებლად.

ექსპერტები კი მიიჩნევენ, რომ სასწავლო კურსი არღვევს ეუთოს მიერ შემუშავებულ ტოლედოს პრინციპებს, რომლის მიხედვითაც რელიგიის სწავლება უნდა ხდებოდეს ადამიანის ძირითადი უფლებების პრინციპებზე დაყრდნობით.

„ამ საგნის სწავლებას თან ერთვის სხვა რელიგიების მიმართ არატოლერანტობის პროპაგანდა, ამ დროს რელიგიის შესახებ კანონის თანახმად რელიგიური პროპაგანდა აკრძალულია, რადგანაც ის დემოკრატიულობის პრინციპებს ეწინააღმდეგება,“ – აცხადებს ერევნის სახელმწიფო უნივერსიტეტის პროფესორი და ექსპერტი რელიგიის ისტორიის საკითხებში ჰოვანეს ჰოვანესიანი.

ემილ სარგსიანი, რომელიც ევანგელისტური ეკლესიის მრევლია, ამბობს რომ მისი 16 წლის ვაჟი მუდამ კამათობს მღვდლებთან, რომლებიც მის სკოლაში ეკლესიის ისტორიას ასწავლიან.

„ედგარმა უარი განაცხადა იმ იდეების გაზიარებაზე, რასაც საგანი ასწავლის. ამის შედეგად, სკოლაში მოვიდა მღვდელი და დაიწყო ჩემი შვილის დარწმუნება იმაში, რომ ეკლესიის სწავლება იყო მართალი,“ – ამბობს ემილი. „მაგრამ როცა ჩემმა ვაჟმა ისევ თავის აზრზე ყოფნა არჩია, მაშინ მასწავლებელმა ბიჭი მთელი კლასის წინაშე დააყენა და თქვა, რომ ის იყო სექტის წევრი და დაუწყო თავისი აზრების თავზე მოხვევა, როცა წესით ადამიანები თავისუფლები არიან თავიანთ არჩევანში.“

„სიცოცხლის სიტყვის“ ეკლესიის წარმომადგენელი არმენ ლუსიანი ასეთ არაერთ შემთხვევას იცნობს.

„პრობლემა წარმოიქმნება მაშინ, როდესაც სწავლებას ამოფარებული ცბიერი მასწავლებლები ცდილობენ დათესონ სიძულვილი და არატოლერანტობა სხვა მორწმუნე ჯგუფების მიმართ, წააქეზონ კლასში მყოფი განსხვავებული აღმსარებლობის მქონე მოსწავლეების მიმართ დევნა და დამცირება, და დააბრუნონ ისინი ეგრეთ წოდებულ ჭეშმარიტ გზაზე,“ – აცხადებს ის.

„სამწუხაროდ, ჩვენ გვინახავს ასეთი შემთხვევები და ეს აუტანელია,“ – დასძენს ლუსიანი. „ბავშვები არავითარ შემთხვევაში არ უნდა განიცდიდნენ ასეთ ზეწოლას და დამცირებას.“

არმინე დავთიანი, პედაგოგი და რელიგიური სწავლების შესახებ წიგნის ავტორი თვლის, რომ ყველაფერი იმის ბრალია, რომ ხდება უგულებელყოფა კონსტიტუციით გათვალისწინებულ მოთხოვნის, რომლის თანახმადაც სკოლა სეკულარულ ინსტიტუტს წარმოადგენს.

„მეათე კლასის სახელმძღვანელო გაჟღენთილია იმ აზრით, რომ თუ შენ ხარ სომეხი შენ უნდა იყო სამოციქულო ეკლესიის მრევლი, და თუ შენ ამას არ ღებულობ, შენ უბრალოდ არ ხარ სომეხი,“ – ამბობს ის.

ნავასარდიანი უარყოფს იმ მოსაზრებას, რომ რელიგიური სწავლების მიხედვით სომხური იდენტობა გაიგივებულია ეკლესიასთან.

„მოდით ჯერ საგანი ისწავლონ და შემდეგ გადაწყვიტონ რა რელიგიის მიმდევრობა სურთ,“ – განაცხადა მან. „თუ ისლამს ისწავლი და მუსლიმობა გენდომება, ნება შენია, მაგრამ მაინც ვალდებული ხარ იცოდე იმის შესახებ, თუ რა როლი ითამაშა შენმა ეკლესიამ შენი საკუთარი მამის და ბაბუის ცხოვრებაში.“

ტოლედოს პრინციპების მიხედვით ხელისუფლება უნდა თაობდეს და უწევდეს ზედამხედველობას რელიგიის მასწავლებლების გადამზადებისა და დანიშვნის პროცესს. თუმცა, სომხური კანონმდებლობით ამის განხორციელება ხელისუფლებას და ეკლესიას ერთად ევალება. სინამდვილეში კი, მთლიან პროცესს მხოლოდ ეკლესია აკონტროლებს.

პროფესორი ჰოვანესიანი აცხადებს, რომ ის ესაუბრა რამოდენიმე სკოლის დირექტორს და სხვადასხვა რელიგიური ჯგუფების წარმომადგენლებს და აღმოაჩინა მთელი რიგი პრობლემების არსებობა.

„მასწავლებლების უკმარისობა განაპირობებს იმას, რომ საგანს ასწავლიან ისეთი ადამიანები, რომლებიც არ არიან რელიგიის ისტორიის სპეციალისტები. სახელმძღვანელოები კი ისეთი რთული შედგენილია, რომ უნივერსიტეტის სტუდენტებსაც კი გაუჭირდებოდათ მასალის ათვისება,“ – აცხადებს ის.

განათლების სამინისტროს წარმომადგენელი ნარინე ჰოვანისიანი აღიარებს, რომ ათი წლის წინ მსგავსი პრობლემები მართლაც არსებობდა, მაგრამ ამჟამად კურსი მიჰყავთ მხოლოდ ერევნის სახელმწიფო უნივერსიტეტის თეოლოგიის ფაკულტეტის კურსდამთავრებულებს. ის ირწმუნება, რომ სახელმძღვანელოები ყველა ძირითადი რელიგიური მიმდინარეობის შესახებ იძლევა ინფორმაციას და ამ წელს მათი გამარტივებაც იგეგმება.

ეჩმიაძინთან არსებული ცენტრის დირექტორი ნავასარდიანი დასძენს: „რასაკვირველია, სომხეთის რელიგიის ისტორია დეტალებშია აღწერილი, მაგრამ არავინ ამბობს ‘ბავშვო, შენ უნდა გახდე ამ რწმენის მიმდევარი’. ნუთუ მოსწავლეებმა არ უნდა იცოდნენ, რა როლი ითამაშა ეკლესიამ მათი ქვეყნის ისტორიაში?”

სკოლის მასწავლებელი არმინე დავთიანი ფიქრობს, რომ სომხეთმა მაგალითი უნდა აიღოს რუსეთისგან, სადაც მართლმადიდებლური ეკლესიის ისტორიის სწავლების კურსი სასკოლო პროგრამიდან ამოიღეს და ის „რელიგიის ისტორიისა და კულტურის“ სწავლებით ჩაანაცვლეს.

ნავასარდიანი ამ მაგალითის სომხეთში გადმოტანას ეწინააღმდეგება. მისი თქმით, რუსეთში მრავალი რელიგიის წარმომადგენელი ცხოვრობს, ხოლო სომხეთში მოსახლეობის 90% სამოციქულო ეკლესიის მიმდევარია.

გაიანე მკრტჩიანი ონლაინ გამოცემა ArmeniaNow.com-ის რეპორტიორია.

გააზიარე:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
    გააზიარე

ავტორი გაიანე მკრტიჩიანი


მსგავსი სტატიები:

სომხეთში დაუნის სინდრომის მიმართ სტიგმა ჯერ კიდევ ძლიერია
აპრილი 28, 2015

აზერბაიჯანსა და სომხეთს შორის სახალხო დიპლომატია საფრთხის ქვეშაა
მაისი 20, 2014

სომხეთის ხელისუფლება ოპოზიციის მიტინგის გამო ღელავს
თებერვალი 28, 2014


  • სახელმძღვანელოები

    • ნიუსრუმი დეზინფორმაციის...
      აპრილი 23, 2021
    • მედიის სახელმძღვანელო...
      აგვისტო 17, 2020
    • ანტიპროპაგანდული სახელმძღვანელო
      ივლისი 9, 2018
    • მშვიდობის გაშუქების...
      მარტი 26, 2016
    • როგორ დავწეროთ სტატიის...
      მარტი 26, 2016

  • დაგვიმეგობრდით Facebook-ზე

  • ძებნა

  • არქივები

  • 2008 წლის რუსეთ საქართველოს ომი EUMM IWPR ადამიანის უფლებები აზერბაიჯანი არმენ კარაპეტიანი არშალუის მგდესიანი არჩევნები აფგან მუხტარლი აფხაზეთი განათლება განცხადებები დევნილები ევროკავშირი ეკატერინა პოღოსიანი ეკონომიკა ვაჰე ჰარუტუნიანი თურქეთი ილჰამ ალიევი ირანი კავკასია კონფლიქტი კორუფცია ლგბტ ლილიტ არაკელიანი მედია მთიანი ყარაბაღი ნურგულ ნოვრუზი ომი პოლიტპატიმრები ჟურნალისტიკა რუსეთი რჩეული სამირა აჰმედბეილი სამხრეთ ოსეთი საპრეზიდენტო არჩევნები საქართველო სერჟ სარგსიანი სიტყვის თავისუფლება სომხეთი ტრენინგი ქალები ქალთა უფლებები შაჰლა სულთანოვა ჯანდაცვა




Institute for War and Peace Reporting | ომისა და მშვიდობის გაშუქების ინსტიტუტი | © 2007-2022

CREATIVE COMMONS–ის ლიცენზია
ვებგვერდის ფორმა და შინაარსი დაცულია Creative Commons-ის არაკომერციული 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიის ფარგლებში
.

ჩვენ ვიყენებთ ქუქი ჩანაწერებს. თქვენი პარამეტრების დამახსოვრებით ჩვენ გაწვდით საუკეთესო მომსახურებას განმეორებითი ვიზიტების დროს. "თანახმა ვარ" ღილაკზე დაჭერით თქვენ გასცემთ ქუქი ჩანაწერების გამოყენების ნებართვას. თუმცა "პარამეტრები" ფუნქციით თქვენ შეგიძლიათ გააკონტროლოთ თქვენს მიერ ნებადართული მონაცემების გაზიარება. მეტი ინფორმაციისთვის იხილეთ სტატიები: ჩვენს მიერ გამოყენებული ქუქი ჩანაწერები | ინტერნეტის ისტორია.
პარამეტრებითანახმა ვარ
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT