სანდო ინფორმაცია გვაძლიერებს | ანალიტიკა და გამოძიება აღმოსავლეთ ევროპისა და კავკასიის შესახებ

  • მთავარი
  • ჩვენ შესახებ
    • აქტივობები
  • მულტიმედია
    • პოდკასტები
      • დევნილთა ამბები
        • სამეგრელო ზემო-სვანეთი
        • შიდა ქართლი
      • მთავარი მოვლენების მიღმა
      • რადიოჟურნალი ”აქცენტი”
    • ფოტო გალერეა
      • ქართველი ავარელები
      • დროში გაყინული ქალაქი
      • წაშლილი ეთნიკური საზღვრები
      • 2008 წლის აგვისტოს ექო
      • ღია მაცივარი
    • ვიდეო
  • რეგიონული ამბები
    • აზერბაიჯანი
      • წერილები ციხიდან
    • საქართველო
    • სომხეთი
  • წევრები
    • რეგისტრაცია
  • განცხადებები
  • მედია სკოლა
    • მედიის შესახებ
    • სახელმძღვანელოები
  • კონტაქტი

ისლამური სახელმწიფოს საფრთხის იდენტიფიცირება

0 კომენტარი
 2016 წლის 25 თებერვალი   ავტორი: ონიკ კრიკორიანი

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading ... Loading ...


თბილისი უარყოფს რუსეთის ბრალდებებს ქვეყანაში ჯიჰადისტების საწვრთნელი ბაზების არსებობის თაობაზე.

ტრადიციული ისლამის მეჩეთი დუისში

ტრადიციული ისლამის მეჩეთი დუისში (ფოტო: ონიკ კრიკორიანი)

ანალიტიკოსები აღნიშნავენ, რომ პანკისის ხეობაში ისლამურ რადიკალიზაციაზე ყურადღების გამახვილებით, სახელმწიფოს შესაძლოა ქვეყნის სხვა რეგიონებში არსებული ექსტრემიზმის საფრთხეები გამოეპაროს.

ათეულობით პანკისელი სირიაში და ერაყში ისლამური სახელმწიფოს მხარეს იბრძვის. გასულ თვეს, რეგიონი კიდევ ერთხელ მოექცა მედიის ყურადღების ცენტრში, როდესაც რუსეთის საგარეო საქმეთა მინისტრმა გააკეთა განცხადება პანკისში ჯიჰადისტების საწვრთნელი ბანაკების არსებობის შესახებ.

ლავროვმა 26 იანვარს გამართულ პრესკონფერენციაზე, რომელიც ტელევიზიით გადმოიცა, ჟურნალისტებს განუცხადა, რომ ისლამური სახელმწიფოს მეომრები „ამ რთულად მისაწვდომ ტერიტორიას იყენებენ იმისთვის, რომ წვრთნები გაიარონ, დაისვენონ და თავიანთი მარაგები შეივსონ.“

ამ განცხადებამდე ერთი თვით ადრე, პანკისში ისლამური სახელმწიფოს საქმიანობის შესახებ საუბრობდა სამხრეთ ოსეთის თვითგამოცხადებული რეგიონის მთავრობის დელეგაციის ხელმძღვანელი დავით სანაკოევიც.

პანკისში მოსახლეობის უმეტესობას მუსლიმები, მათ შორის ეთნიკურად ჩეჩნები, შეადგენენ. 2002 წელს ჩეჩნეთის კამპანიის დროს, რუსეთს ხეობის დაბომბვას აბრალებდნენ, რომელიც იმ დროს ბოევიკების სიმაგრედ ითვლებოდა.

ეს ნიშნავს, რომ ლავროვის კომენტარს მწვავედ გამოეხმაურა ოფიციალური თბილისი და კატეგორიულად დაგმო მისი განცხადება.

„სრულიად დარწმუნებული ვარ, რომ ჩვენი სამართალდამცავი სტრუქტურები ბოლომდე აკონტროლებენ სიტუაციას პანკისში,“ – განაცხადა საქართველოს პრეზიდენტმა 29 იანვარს, უშიშროების ეროვნული საბჭოს სხდომის დასრულების შემდეგ.

მეორე დღეს, პრეზიდენტი ამერიკის და ევროკავშირის ელჩებთან ერთად პანკისში გაემგზავრა და ერთ-ერთ ყველაზე დიდ დასახლებას – სოფელ დუისს ეწვია.

შეერთებული შტატების ელჩმა იან კელიმ ხაზი გაუსვა, რომ თბილისი და ვაშინგტონი აქტიურად თანამშრომლობდნენ ტერორიზმის წინააღმდეგ ბრძოლის საქმეში.

„პრემიერ-მინისტრმა გარკვევით გასცა პასუხი ბრალდებებს პანკისის ხეობაში ტერორისტული საწვრთნელი ბაზების არსებობის შესახებ, როგორც მოისმინეთ პრეზიდენტმაც იგივე გაიმეორა,“ – განუცხადა მან ჟურნალისტებს. „მეც ვუერთდები მათ და კიდევ ერთხელ ვიტყვი, რომ პანკისში ტერორისტების საწვრთნელი ბანაკები არ არის.“

ხეობის ძირითად მოსახლეობას შეადგენს რვა ათასამდე მუსლიმი ქისტი, რომელთაც საერთო ფესვები აქვთ ჩრდილოკავკასიელ ჩეჩნებთან. აქვე ცხოვრობენ ჩეჩენი ლტოლვილებიც, რომლებიც თავიანთი სამშობლოდან ორი ათწლეულის მანძილზე მომხდარ ორ ომს გამოექცნენ.

ჩეჩენ დევნილთა ნაწილთან ასოციირდება პანკისში ისლამური ფუნდამენტალიზმის იდეების გავრცელება. „ვაჰაბიზმის“ სახელით ცნობილი ეს კონსერვატული მიმდინარეობა, სუნიტური ფუნდამენტალისტური იდეოლოგიის სხვადასხვა ფორმას აერთიანებს.

ბრძოლა რადიკალიზაციის წინააღმდეგ

გავრცელებული ინფორმაციით, სირიაში და ერაყში ისლამური სახელმწიფოს მხარეს ორასამდე ქართველი იბრძვის (იხილეთ: საქართველო ისლამური სახელმწიფოსგან შორს).

Mecheti Duisshi Pankisi small3

ვაჰაბიტური მეჩეთი დუისში (ფოტო: IWPR)

ხელისუფლება აცხადებს, რომ აქედან პანკისელი მხოლოდ ოცდაათია, სხვა წყაროები ირწმუნებიან, რომ რიცხვი უფრო მაღალია. მაგალითად, ადგილობრივი წყაროს -კახეთის საინფორმაციო ცენტრის მონაცემებით, ისლამური სახელწიფოს მებრძოლებს შორის ორმოცდაათი პანკისელია.

ამერიკელი მკვლევარი „ვეიქ ფორესტ უნივერსიტეტიდან,“ ბენეტ კლიფორდი, რომელმაც გასულ წელს საქართველოში კვლევა ჩაატარა, აცხადებს, რომ პანკისელი მებრძოლების რიცხვი შესაძლოა ამ რაოდენობაზე ორჯერ უფრო მაღალიც იყოს.

იანვრის დასაწყისში, ქართულმა მედიამ სირიაში ორი პანკისელი ახალგაზრდას – რამზან ფარეულიძის და მუხმად თურქოშვილის დაღუპვის შესახებ გაავრცელა ინფორმაცია. სავარაუდოდ, ორივე მათგანი იმ დანაყოფში იბრძოდა, რომელსაც მეთაურობდა წარმოშობით პანკისელი თარხან ბათირაშვილი, ასევე ომარ ალ-შიშანის სახელით ცნობილი ისლამური სახელმწიფოს უფროსი მეთაური.

მიუხედავად ამისა, კლიფორდის აზრით, პანკისზე აქცენტის გამახვილებით, შესაძლოა მოდუნდეს ყურადღება რადიკალიზაციის საფრთხეზე ქვეყნის სხვა რომელიმე რეგიონში. მისი სიტყვებით, მცირე რაოდენობით, მაგრამ მაინც, რისკჯგუფებში სხვა ქართველი მუსლიმებიც შედიან. მაგალითისთვის მან მოიყვანა, აჭარის რეგიონი, სადაც ქრისტიანების მიერ მუსლიმების წინააღმდეგ მიმართული დისკრიმინაციული პრაქტიკა შესაძლოა ექსტრემიზმის გაღვივების ერთ-ერთ ხელისშემწყობ ფაქტორად ჩაითვალოს.

სირიაში და ირანში გამგზავრებულთა შორის არიან „ეთნიკურად ქართველი მუსლიმები აჭარიდან, აზერბაიჯანული სოფლების მცხოვრებლები და სავარაუდოდ, ის ქრისტიანებიც, რომლებიც ისლამზე მოექცნენ,“ – აღნიშნა მან.

„პოლიტიკოსებმა უნდა აღიარონ, რომ ძალადობრივმა ექტრემიზმმა და რადიკალიზაციამ მეტასტაზები გაავრცელა. ის უკვე აღარ არის მხოლოდ „პანკისის პრობლემა,“ – დასძინა კლიფორდმა. „მთავრობამ და ადგილობრივმა თემებმა უნდა მიიღონ ისეთი სტრატეგია, რომელიც მიმართული იქნება იმ კონკრეტული პრობლემების მოსაგვარებლად, რომლებსაც საქართველოში მცხოვრებ ცალკეული მუსლიმი თემები აწყდებიან. “

შარშან ნოემბერში, ისლამური სახელმწიფოს მიერ გავრცელებულ ვიდეოში გადაღებული ქართველი მებრძოლები აღმოჩნდნენ წარმოშობით არა პანკისიდან, არამედ აჭარიდან და გურიიდან. ერთ-ერთი მათგანი ხვიჩა გობაძე სირიაში ამა წლის დასაწყისში დაიღუპა.

ასევე, 2015 წლის ნოემბერში, გავრცელდა ინფორმაცია, რომ წალკიდან, სადაც უმეტესად აჭარიდან ჩასახლებული ეკომიგრანტები ცხოვრობენ, ყოფილი იმამი მურმან პაიჭაძე სირიაში მთელი თავისი ოჯახით გაემგზავრა.

კლიფორდი აღნიშნავს, რომ პაიჭაძის სახელი უკავშირდება აჭარის მკვიდრ თამაზ ჭაღალიძეს, რომელიც ასევე სირიაში იმყოფება.

2015 წლის დასაწყისში ჭაღალიძემ საქართველოს წინააღმდეგ ინტერნეტით მუქარის ვიდეო გაავრცელა, სადაც ეწერა, „საპატრიარქოს აჭარლების და აჭარის პრობლემებისთვის ისეთ დღეში ჩაგაგდებთ, რომ თქვე ანაფორიანო ვირთხებო ინატრებთ, რომ ქვეწარმავლად გავჩენილიყავითო. ვფიცავ ალაჰს, მწარედ ინანებთ, თქვენი ბინძური სისხლით პასუხს აგებთ ყველა ქააფირი (ურწმუნო).“

რისკი სხვა ეროვნების წარმომადგენლებისთვის

ექსპერტები თვლიან, რომ ქვეყანაში მცხოვრები ეთნიკური აზერბიაჯანლებიც არიან რადიკალიზაციის საფრთხის ქვეშ.

გასულ თვეს, 23 წლის ფიქრათ ახმედოვი ვაჰაბიტმა თანასოფლელმა მოკლა იმის გამო, რომ მან მედიისთვის მიცემულ ინტერვიუში თავის მშობლიურ სოფელ ფონიჭალაში რადიკალური ისლამის გავრცელება გააკრიტიკა. მკვლელობის შემდეგ სოფლის მცხოვრებლებმა ვაჰაბიზმის წინააღმდეგ საპროტესტო აქცია მოაწყვეს.

უმცირესობების საკითხთა ევროპული ცენტრის თბილისის ოფისის წარმომადგენელი გიორგი ბობღიაშვილი თვალს ადევნებს სიტუაციის განვითარებას.

„ზოგადად, გადაბირება [ექსტრემიზმზე] არც ისე ხშირია, როგორც პანკისში, აჭარაში ან გურიაში, თუმცა სალაფიზმი საკმაოდ აქტიურად არის გავრცელებული, თან ძირითადად ახალგაზრდებში, რომელთა გადმობირების მთავარ წყაროს და ინსტრუმენტს ინტერნეტი წარმოადგენს,“ – განაცხადა მან ჩვენთან საუბრისას.

სირიაში წასული პირველი ორი ქალი, გავრცელებული ინფორმაციით, ეთნიკური აზერბაიჯანელებით დასახლებული სოფლის, ყარაჯალას მკვიდრები იყვნენ.

„ყარაჯალა ერთადერთი სოფელია კახეთში, სადაც სუნიტი აზერბაიჯანელები ცხოვრობენ. დანარჩენ ოთხ სოფელში, სადაც მოსახლეობა გმობს ექსტრემისტულ იდეოლოგიას, შიიტები ცხოვრობენ,“ – აღნიშნავს ბობღიაშვილი.

„ინციდენტების სიხშირე იზრდება, რაც რეგიონებში არსებული მუსლიმური ინსტიტუტების მზარდ პრობლემებზე მიუთითებს,“ – დასძენს კლიფორდი. „ყარაჯალაში იყო რამდენიმე შემთხვევა, როცა სალაფიტებმა წვრილი ქურდობისთვის თითები მოაჭრეს დამნაშავეებს, რადგან მათი აზრით, შარიათის მიხედვით ისინი სწორედ ასეთ სასჯელს იმსახურებდნენ.“

კლიფორდის მიხედვით, პანისლამური მოძრაობის, მათ შორის სალაფიზმის მთავარ მამოძრავებელ ძალას წარმოადგენს რელიგიური იდენტობის და ეროვნული იდენტობის ერთმანეთისგან გამიჯვნის მცდელობა.

„საქართველოში მცხოვრები ეთნიკური აზერბაიჯანელების შემთხვევაში, ეს გამოიხატება თემთა შორის დაპირისპირებაში, „ტრადიციული“ – შიიტური და სუნიტური ისლამის მიმდევრებს, რომლებიც საკმაოდ მჭიდროდ არიან გადაბმული ქართულ სახელმწიფოსა და მის პოლიტიკურ ინსტიტუტებთან, და იმათ შორის, ვინც უარყოფს ტრადიციონალიზმს იმაზე დაყრდნობით, რომ ქართული ნაციონალური იდენტობა და მუსლიმური იდენტობა ერთმანეთს არ ეთავსება,“ – ამბობს ის.

ბობღიაშვილის თქმით, ასეთი იდეოლოგიის გავრცელება უფრო ხშირად ხდება ისეთ თემებში, სადაც რელიგიური წეს-ჩვეულებები და ტრადიციული ისლამის ფორმები მოისუსტებს.

კლიფორდი მიიჩნევს, რომ პრობლემის მოგვარების შესაძლებლობაც სწორედ ამაში მდგომარეობს.

„ეს მიუთითებს დამოუკიდებელი მუსლიმური ინსტიტუტების რაოდენობასა და შედარებით ძალაზე, რითაც შესაძლებელია რელიგიური კონფლიქტის გავლენის შემცირება,“ – განმარტა მან. „ეჭვგარეშეა, რომ საქართველოში მცხოვრები აზერბაიჯანული თემი ჯერ კიდევ იმყოფება რადიკალიზაციის გავლენის ქვეშ, თუმცა სიტუაციის გამოსწორება შესაძლებელია ისეთი ზომების გატარებით, როგორიცაა რელიგიური განათლების გაუმჯობესება, ადგილობრივი თემების ლიდერების ჩართვა ინსტიტუციონალურ გადაწყვეტილებათა მიმღებ პროცესში, ასევე ძალადობრივი ექსტრემიზმის და რელიგიური კონფლიქტის პრევენციის მიზნით ,ქვემოდან-ზემოთ’/აღმავალი პრინციპით მოქმედი მიდგომების შემუშავება.“

ონიკ ჯეიმს კრიკორიანი

გააზიარე:

  • Click to share on X (Opens in new window) X
  • Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook
    გააზიარე

ავტორი ონიკ კრიკორიანი
ონიკ კრიკორიანი ჟურნალისტი და მედია კონსულტანტია ინგლისიდან. სამხრეთ კავკასიაში კონფლიქტების გაშუქებაზე 1994 წლიდან მუშაობს. როგორც მომხსენებელი და მონაწილე სხვადასხვა დროს მონაწილეობდა ძალადობრივი ექსტრემიზმის წინააღმდეგ მიმართული ქმედებების და უცხოელი ტეროროსტი მებრძოლების თემაზე გამართულ ექსპერტთა სამუშაო ჯგუფების შეხვედრებში, სემინარებსა და კონფერენციებში, რომელთა ორგანიზატორებიც იყვნენ სტრატეგიული კონტრტერორისტული კომუნიკაციების ცენტრი, გლობალური კონტრტერორისტული ფორუმი, ჰედაიას ცენტრი, კონტრტერორიზმის საერთაშორისო ცენტრი ჰააგაში, ეუთოს ოფისი ტაჯიკეთში და ეუთოს ტრანსნაციონალური საფრთხეების დეპარტამენტი.


მსგავსი სტატიები:


მოიმარჯვე კალამი და დაგვეხმარე დავძლიოთ ძალადობრივი ექსტრემიზმი
ივნისი 13, 2016

საქართველო: პასუხი მზარდ რადიკალიზაციას
ივლისი 23, 2015

საქართველო ისლამური სახელმწიფოსგან შორს
ივნისი 29, 2015


  • სახელმძღვანელოები

    • ნიუსრუმი დეზინფორმაციის...
      აპრილი 23, 2021
    • მედიის სახელმძღვანელო...
      აგვისტო 17, 2020
    • ანტიპროპაგანდული სახელმძღვანელო
      ივლისი 9, 2018
    • მშვიდობის გაშუქების...
      მარტი 26, 2016
    • როგორ დავწეროთ სტატიის...
      მარტი 26, 2016

  • დაგვიმეგობრდით Facebook-ზე

  • ძებნა

  • არქივები

  • 2008 წლის რუსეთ საქართველოს ომი EUMM IWPR ადამიანის უფლებები აზერბაიჯანი არმენ კარაპეტიანი არშალუის მგდესიანი არჩევნები აფგან მუხტარლი აფხაზეთი განათლება განცხადებები დევნილები ევროკავშირი ეკატერინა პოღოსიანი ეკონომიკა ვაჰე ჰარუტუნიანი თურქეთი ილჰამ ალიევი ირანი კავკასია კონფლიქტი კორუფცია ლგბტ მედია მთიანი ყარაბაღი ნურგულ ნოვრუზი ომი პოლიტპატიმრები ჟურნალისტიკა რუსეთი რჩეული სამირა აჰმედბეილი სამხრეთ ოსეთი საპრეზიდენტო არჩევნები საქართველო სერჟ სარგსიანი სირია სიტყვის თავისუფლება სომხეთი ტრენინგი ქალები ქალთა უფლებები შაჰლა სულთანოვა ჯანდაცვა




Institute for War and Peace Reporting | ომისა და მშვიდობის გაშუქების ინსტიტუტი | © 2007-2022

CREATIVE COMMONS–ის ლიცენზია
ვებგვერდის ფორმა და შინაარსი დაცულია Creative Commons-ის არაკომერციული 4.0 საერთაშორისო ლიცენზიის ფარგლებში
.

ჩვენ ვიყენებთ ქუქი ჩანაწერებს. თქვენი პარამეტრების დამახსოვრებით ჩვენ გაწვდით საუკეთესო მომსახურებას განმეორებითი ვიზიტების დროს. "თანახმა ვარ" ღილაკზე დაჭერით თქვენ გასცემთ ქუქი ჩანაწერების გამოყენების ნებართვას. თუმცა "პარამეტრები" ფუნქციით თქვენ შეგიძლიათ გააკონტროლოთ თქვენს მიერ ნებადართული მონაცემების გაზიარება. მეტი ინფორმაციისთვის იხილეთ სტატიები: ჩვენს მიერ გამოყენებული ქუქი ჩანაწერები | ინტერნეტის ისტორია.
პარამეტრებითანახმა ვარ
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT